Dette er ikke en kjapp 8 kilo på en uke type ting, men det varer og det virker. – Ikke bare fordi vi tror det, men fordi det er forsket på.

De tre tingene er så enkle så det vanskeligste er faktisk å huske på det i hverdagen. Spis sakte, kutt ut snaks etter middag og ikke spis før du legger deg.

Les: 1 av 10 barn gruer seg til jul

Husker du disse tingene slipper du mer ekstreme tiltak som dietter og å løpe kilometervis langs veikanten. – Løp hvis du liker det, men i og med at du leser denne artikkelen regner vi med at jogging ikke befinner seg på toppen av din liste over ting du elsker å gjøre. Når det er sagt å gå en tur og svette litt skader ingen.

  1. Spis saktere
    Det er vel noen som kjenner seg igjen i ulvehungeren som kaster seg over deg idet du kommer hjem etter en lang dag på skole eller jobb. Som i samme åndedrag får deg til å sluke middagen, og kanskje deretter i fosterstilling på sofaen etter en real matoverdose.

En observasjonsstudie gjort av 60 000 mennesker i Japan viser at det å spise sakte, rett og slett har sammenheng med vekttap.

Les på Sporten: Sheffield United-manageren skjønner godt hvorfor storklubbene trenger Sander Berge

Undersøkelsen, som startet i 2008 og ble avsluttet i 2013, ble utført av et helseforsikringsselskap og funnene er publisert i tidsskriftet BMJ Open.

  • De som fikk i seg maten i normalt tempo, hadde 30 prosent mindre risiko for å være overvektige. Og de som spiste sakte, hadde hele 40 prosent mindre risiko for å være overvektige, sammenlignet med de som typisk slukte i seg maten, skriver nettstedet.
  1. Minimere snacksen etter middag
    De som spiste snacks etter middagen hadde større risiko for å legge på seg, ifølge undersøkelsen.
  • De som unngikk å ha i seg noe etter middag, holdt seg altså slankere, skriver nettstedet ut fra undersøkelsen.

OSLO 20161020 Elever på videregående skole. Tenåringer. Elever har gymnastikk. Trener styrke i ribbevegg i gym-timen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix NB! MODELLKLARERT Elever på videregående skole. Tenåringer. Elever har gymnastikk. Løper om kapp i gym-timen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix NB! MODELLKLARERT
Så mange unge beveger seg altfor lite, ifølge forskning

  1. Sene måltider
    Forskerne i denne undersøkelsen fant ingen sammenhenger mellom vektøkning og de som skippet frokosten, selv om det er flere forskere som mener at å unngå frokost faktisk kan bidra til vektøkning.

Men i deres undersøkelse så de en sammenheng mellom vektøkning og de som spiste måltid sent på kvelden.

Forskning.no presiserer at siden dette var en observasjonsstudie kan ikke forskerne konkludere med at spisetempo er en årsak til forskjellene i vekt.

  • Det kan like gjerne være slik at personer som spiser sakte av andre grunner får i seg mindre mat eller er mer aktive enn de som sluker maten.