1 av 10 barn gruer seg til jul

0
210
Foto: Blåkors
Advertisement

Økt alkoholbruk, psykiske utfordringer, dårlig råd og konflikter i familien oppgis som hovedårsak til at mange gruer seg til jul. Det viser Blå Kors sin ferske Ipsos-undersøkelse blant 12–18-åringer.

–Julen er som et forstørrelsesglass der det fine blir finere og det vonde blir vondere, sier divisjonsdirektør i Blå Kors Kjetil Haga.Mer drikking hjemme og psykiske utfordringer er blant hovedårsakene til at julen som skulle være en hyggelig høytid blir vanskelig for mange. 

Juleminner fra oppveksten er noe som barn tar med seg hele livet, både på godt og vondt. Barn og unge som opplever at foreldrene drikker for mye lever i en form for konstant beredskap som er veldig belastende, sier Haga.  

Flere sliter i Koronatiden

Den langvarige Koronasituasjonen har også bidratt til at dagene oppleves som tunge. I undersøkelsen svarer hele 37% av ungdommene at pandemien gjør livet vanskeligere. Ofte er skole og fritidsaktiviteter trygge holdepunkter i en ellers uforutsigbar hverdag. Fraværet av struktur i hverdagen kan forsterke det som er vanskelig fra før av. 

– Mye av det menneskelige nærværet er redusert på grunn av pandemien. Mange av de som har utfordringer og sårbare sosiale nettverk kjenner på enda mer utenforskap nå, sier Haga. 

Barn og unge trenger å bli sett

–Det er viktig å se barn og unge rundt seg som har det vanskelig. Der har vi alle et ansvar. Ikke undervurder betydningen av en telefon, et vennlig blikk eller en ekstra oppmerksomhet. Alle barn og unge fortjener en trygg og god julefeiring. I Blå Kors jobber vi med dette, og alle kan bidra til at et barn eller en ungdom i sitt nærmiljø kan få en litt bedre juleopplevelse dette året, avslutter Kjetil Haga.

Hovedfunn:

  • 1 av 10 barn unge gruer seg til jul. 
  • 1 av 3 barn og unge mener Covid-situasjonen har gjort livet vanskeligere for dem. 
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført for Blå Kors av Ipsos. Et representativt utvalg av barn og unge i alderen 12-18 år.  Resultatene er hentet Ipsos web-panel for 12-15 år, rekruttering via sms til foresatte/foreldre i panelet, innhenting av samtykke for gjennomføring av intervju. Utvalg trukket fra representativt befolkningstrekk 16 år+, utsendelse av sms og gjennomføring online i 16-18 års gruppen.Resultatene er vektet på kjønn, alder og geografi i henhold til offentlig statistikk.
Antall intervju: 545
Befolkning: 444.000
Datainnsamlingen: Perioden 22-30 September 2020.

LES OGSÅ: I jula er det lurt med litt ekstra innsats mot luft i magen