Få mennesker vet at de nyttige stoffene de spiser fra mat ikke bare brukes av hjerneceller til å generere energi, men de blir også transportert direkte til hjernen i sin egentlige form.

Det hjernen trenger mest er fett fordi to tredjedeler av hjernen er nettopp fett. – For lite fett er på samme måte som en motor med for lite olje skadelig.

Det er et faktum er at celler trenger sunt fett, og at usunn mat forstyrrer hjernen. – Folk som slanker seg uten å tenke på hva kroppen, og hjernen trenger blir rett og slett vesentlig dummere og står i fare for å pådra seg flere plager og sykdommer.

Fett er mat for hjernen

Les: 15 grunner du alltid er sulten

Hovedgruppene av fett:

Enumettede (umettede fettsyrer) – dette er sunne fettstoffer som finnes i olivenolje (55-88%), rapsolje (opptil 60%), solsikkeolje (40% til og med 91%), nøtter og avokado . På grunn av den høye mengden antioksidanter forårsaker de mindre oksidativ skade på celler enn andre typer fett. Fettsyrer som kommer inn i hjernen, beskytter cellene mot frie radikaler og gjør dem motstandsdyktige mot ødeleggelse.


Mettet fett (fettsyrer) – mindre nyttig, finnes i animalske produkter (svinekjøtt, storfekjøtt, egg, fullmelk). Overskuddet av disse fettene forårsaker energitap, hemmer hjernens aktivitet og forårsaker oksidativ ødeleggelse av cellemembraner. Overdreven inntak av matvarer som inneholder mettede syrer utgjør en risiko for tidlig aldring og utvikling av Alzheimers sykdom.


Flerumettet fett (lipider) – det mest foretrukne er omega-3 fettsyrer, som finnes i fet fisk, mørkegrønne grønnsaker, agurkgress, noen typer korn og frø, samt flytende vegetabilske oljer, f.eks. I raps- og linolje. Flerumettede fettstoffer har antidepressiva, neurodegenerative og kreftdempende egenskaper.

Transfett er syntetiske typer fett som finnes i store mengder i bearbeidet mat så vel som i stekt mat. På grunn av dem bremser hjernecellene og blir stive.
Av alt fett er transfett det farligste for hjernen.

Les på Sporten: Danny Rose er 100% ferdig med Jose Mourinho

Faren ved transfettsyrer
Transfett eller hydrogenerte vegetabilske oljer regnes som den mest skadelige typen fettsyrer.

Transfettsyrer hindrer evnen til å generere energi, skaffe næringsstoffer og arbeide effektivt. Overflødig transfett akselererer aldring av kroppen, øker risikoen for diabetes, hjerte- og karsykdommer, depresjon og senil demens. Selv når sunt fett konsumeres sammen med transfett, kommer transfett først inn i hjernen.

Kilde: econet.ru