La deg ikke lure, reklamen for CrossFit og HIIT trening «High-Intensity Interval Training» viser smilende mennesker som svetter uten at det går ut over hverken sminke eller hudfargen. Sannheten er at dette er en tøff treningsform, det gode er at du ikke trenger å holde på lenge. 

Kjernen av denne formen for trening er å ta egentlig tradisjonelle øvelser som pullups og og hoppende utfall og gjennomføre de med høy intensitet i intervaller, for å skape seg en utfordring har man også lagt inn øvelser som inneholder styrke og smidighetstrening sammen med utholdenhet. – Jo kjappere du ønsker å bli ferdig jo større muskelgrupper bør du trene.

Les på Helsesjefen: Uheldig Premier League-stjerne bommet litt på fartsgrensen

Har testet hva som virker best

Under økten forbrenner man 13 kalorier i minuttet, så på 20 minutter har man forbrent 260 kalorier.

En annen studie har sett nærmere på effekten av Tabata-økter, hvor man trener intensivt i fire minutter, med 20 sekunder hard jobbing og 10 sekunder pause. Denne typen HIIT-trening forbrenner 14,5 kalorier i minuttet, altså 280 kalorier på 20 minutter.

Ifølge tidligere studier er dette langt mer enn man forbrenner på en «vanlig løpetur». En studie fra 2015 konkluderte faktisk med at HIIT-trening forbrenner nesten dobbelt så mye som løping med middels intensitet.

Skal du oppnå så høy forbrenning som 14,5 kalorier pr minutt betyr det trening med veldig høy intensitet. Er du glad i å løpe så er ikke jevn løping over lang tid det mest effektive, men å drive med intervalltrening. – Også her er det intensiteten som bestemmer hvor mye kalorier som skal forbrennes. -Med høy intensitet er resultatene omtrent det samme som HIIT-trening.

Forskjellen mellom løping og HIIT trening er at du med HIIT trening bygger mer muskler som igjen fører til økt forbrenning.