Det er en milliardindustri som nå får i «slag i ansiktet» av en ny undersøkelse som viser at kosttilskudd og vitaminer ikke forlenger livet, og noen kosttilskudd har faktisk motsatt effekt. 

Det å kjøpe kosttilskudd er for de aller fleste av oss bortkastede penger, en rekke internasjonale medier blant andre TIME og Ars Techinca skriver om undersøkelsen som viser at tilskudd verken gir bedre helse eller forlenger livet.

Les: Slankemyter fortsatt mange tror på

«Studien, som er publisert i Annals of Internal Medicine, viser at kosttilskudd og vitaminer har liten eller ingen positiv effekt på helsa vår. Forskerne finner ingen bevis på at tilskuddene forlenger livet eller forebygger utvikling av kreftsykdommer eller hjerte- og karsykdommer».

«Konklusjonen kommer på grunnlag av data fra rundt 30.000 amerikanere som deltok i en amerikansk helseundersøkelse fra 1999 til 2010. Alle deltakerne har delt informasjon om eget kosthold, samt eventuelle vitamin- eller kosttilskudd».

Det er ikke første gang kosttilskudd er undersøkt og resultat er det samme hver gang. «Kosttilskudd har ingen effekt når det kommer til å minske risiko for død eller forebygger hjerte- og karsykdommer».

Les på Popidol: I Tottenhams nye storstue tappes selvfølgelig ølen GJENNOM glasset

Kostholdet er derimot veldig viktig, mange tror at tilskudd kan erstatte godt kosthold og gjennom det blir mer sårbare for for tidlig død.

«Det er bare 15 prosent av nordmenn som greier å nå Helsedirektoratets mål om fem om dagen. Vi vet at mange greier det noen dager i uka, men så blir det glemt fra fredag til søndag, sier Sundfør Mejlbo klinisk ernæringsfysiolog til Nettavisen»

«Spiser du fem frukt og grønnsaker om dagen, kan du regne med at du får i deg nok vitaminer. Det er derfor viktig å innarbeide gode rutiner på det, slik at det er enkelt å gjennomføre».

Kan være skadelig
Den ferske studien viser i tillegg at høye doser av kalsium (1000 milligram per dag eller mer) kan gi økt risiko for dødelighet av kreft. De som inntok mer enn 1000 milligram per dag, hadde 53 prosent større sjanse for å dø av sykdommen enn de som ikke tok kosttilskudd, viser studien.

Les på Sporten: Fortsetter å bygge ny stadion etter ti års pause

Dette gjaldt imidlertid bare for de som fikk kalsium via kosttilskudd, ikke for de som inntok store mengder kalsium via naturlige råvarer. Studieforfatterne antar at det handler om at kroppen ikke greier å kvitte seg med overflødig kalsium fra tilskudd på samme måte som hvis det kommer fra naturlige kilder, men sier det må forskes mer på.

Studien gjorde også et annet viktig funn:

En rekke vitaminer og mineraler, som vitamin A, vitamin K, magnesium, sink og kobber, ga forlenget levealder, men kun hvis man fikk de i seg gjennom sitt naturlige kosthold – ikke i pilleformat fra helsekostbutikken.

Les på F7: 57 % av alle nye biler i mars var elektriske

Det er noen situasjoner hvor kosttilskudd og vitaminer kan være nyttig:

  • Kvinner som planlegger å bli gravide bør ta folat, også i de først to-tre månedene av svangerskapet.
  • Gravide bør også ta jod, både gjennom svangerskapet og ammeperioden.
  • Alle barn fra fire ukers alder bør få tilskudd av vitamin D (enten i form av tran, vitamin D-dråper eller multivitamin-tilskudd).
  • I vintermånedene bør alle vurdere tilskudd av vitamin D, eksempelvis i form av tran.
  • De med matallergi eller overfølsomhet bør vurdere tilskudd for å sikre seg de vitaminene og mineralene de trenger. Eksempelvis bør de som ikke spiser meieriprodukter, ta kalsium- og jodtilskudd.
  • Personer med påvist mangel av et næringgstoff, som for eksempel jern, bør ta kosttilskudd. Dette påvises via blodprøver.
  • De med lavt energiinntak bør ta et multivitamin-/mineraltilskudd. Dette gjelder særlig eldre.
    Personer som utelater store matvaregrupper fra kostholdet, for eksempel veganere, bør vurdere kosttilskudd.