Skulle nesten tro vi var forelsket i ingefær, men vi innser det er vanskelig å etablere et meningsfullt forhold til en rotgrønnsak (er en urt, men det hørtes kulere ut med rotgrønnsak). Når det er sagt er ingefær så bra for deg og din helse at det kanskje burde være lov å gifte seg med den.

Putt ingefær i så mye mat og drikke som du kan og har du problemer med motivasjonen har vi laget en liste over de positive effektene du kan oppnå. I Asia har de skjønt for bra ingefær er og bruker det i store volum, ikke så rart de er så gode i Kung Fu.

Det er ikke bare til rå fisk at ingefær passer, ha det i supper, sammen med andre «jordgrønnsaker» i form eller kokt, i te eller rett og slett rasp litt oppi en salat. Det mange ikke er klar over er at ingefær er ypperlig å benytte i kaker og for å lage godteri.

  1. Ingefær er bra for hjertet.

Forskning viser at ved å spise ingefær kan redusere kolesterolet. I en 45-dagers studie av 85 personer med høyt kolesterol, var 3 gram ingefærpulver nok til å redusere kolesterolnivået betydelig. Lavt kolesterolnivå fører til redusert risiko for hjertesykdom, høyt blodtrykk og slag.

 

  1. Motvirker forkjølelse.

Mange finner ut at ingefær hjelper å lindre forkjølelse, og kan også motvirke forkjølelsen før den virkelig begynner. Dette er fordi ingefær er anti-inflammatorisk og inneholder antioksidanter. Gingerol, den «bioaktive» substans i frisk ingefær, reduserer risikoen for infeksjoner.

  1. Lindrer kvalme.

Det er aldri morsomt å være kvalm eller ha sure oppstøt, ingefær har vært et godt kjerringråd mot nettopp dette i mange år. Ingefær benyttes ofte for å lindre kvalme i svangerskap og etter en operasjon.

  1. God for magen.

Ingefær rydder fint opp i magen, folk med fordøyelsesbesvær og annet ubehag i magen har i en årrekke lykkes med ingefær som botemiddel. Ingefær reduserer oppblåsthet, forbedrer fordøyelsen og kan bidra til å kurere diaré.

  1. Ingefær kan lindre migrene.

Å spise ingefær hver dag sies å motvirke betennelsesstoffer i hjernens blodkar og kan med det motvirke migrene. De som har migreneanfall vet inderlig godt hvor altoppslukende det er. Ingefær er også nyttig for kvalme, de kan lide av i sammenheng med et migreneanfall. Studier har vist at ingefær er minst like effektiv som Sumatriptan, et medikament som vanligvis brukes for herding migrene. 100 personer med akutt migrene ble testet, og forskerne fant ut at både ingefær og Sumatriptan var effektive, men ingefær har ikke de bivirkninger.

 

  1. Perfekt for vekttap.

Forbedret fordøyelse hjelper, det betyr ikke at du bare kan kaste innpå og ligge på sofaen, men ingefær hjelper deg. Mange plager blir mindre med ingefær. En studie fra Columbia Universitet viser det er lettere å motstå overspising (mindre sultfølelse) etter å ha spist eller drukket ingefær tidlig på dagen. Ifølge undersøkelsen forbrennes ca. 43 kalorier ved å spise ingefær.

  1. Forebygger stølhet.

Ingefær har vist seg å være effektiv mot muskelsmerter. Forskning ved Universitet i Georgia viser at et daglig inntak av ingefær lindrer muskelsmerter med opptil 25 prosent.

 

  1. Øker blodsirkulasjonen.

Ingefær er perfekt for å spise, eller blande i drikke hvis du fryser. Ingefær sies å øke blodsirkulasjonen, noe som gjør at du føler deg varmere.

 

  1. Ingefær hjelper mot menstruasjonssmerter.

En av ingefær tradisjonell bruk er smertelindring, og det gjelder også for menstruasjonssmerter. Under en studie, 150 kvinner spiser ett gram av ingefær pulver de første 3 dagene av deres menstruasjon. Det viste seg at ingefær har samme effekt som Ibuprofen.

 

  1. Ingefær kan være bra mot kreft.

Det er et behov for mer forskning på dette området, men noen studier har vist at ingefær kan ha en positiv effekt for å redusere sjansen for brystkreft, kreft i bukspyttkjertel og eggstokker.