Det er gjort utallige studier som har vist hvor bra trening er for fysisk helse, det er også gjort mye for å vise sammenhengen mellom trening og mental helse. Forskere har også vært nysgjerrige på om regelmessig trening kan endre hjernen, spesielt når det gjelder sykdommer og aldring.

I en ny studie utført på mus, ble det funnet at et hormon som frigjøres under trening kan forbedre generell helse i hjernen og dempe skade og hukommelsestapet forbundet med demens.

For studien fikk sunne mus svømme i nesten en time daglig i fem uker. Det ble bemerket at nivåene av treningshormonet irisin i hjernen økte under fysisk aktivitet. Det så ut til å hjelpe til med å dempe de negative effektene når forskerne introduserte et protein knyttet til Alzheimers i hjernen til sunne mus. Musene hadde også bedre resultater på en minnetest enn kameratene som ikke trente.

Selv om denne spesielle studien ble gjort på mus, kan det fremdeles være en anelse om hvordan trening kan beskytte den menneskelige hjernen og bevare den kognitive evnen og hukommelsen.

Med inspirasjon fra fra denne undersøkelsen (publisert i Bustle)  har vi satt sammen en liste over treningsformer som har vist seg å være bra for hjernen på forskjellige måter.

Før du eventuelt setter igang med trening for å hjelpe «hjernen» er det viktig å tenke alt med måte. – For mye trening er ikke bra for dine kognitive evner.

Les: Dette er maten (og drikke) som ødelegger sexlivet ditt

1. Løping er knyttet til produksjon av hjerneceller
I en studie fra 2016, også gjort på mus, var det mulig å knytte løping til oppretting av nye hjerneceller i hippocampus, den delen av hjernen som lagrer minner og skaper nye. Løping kan også ha en positiv innvirkning på helsen og funksjonen til forbindelsen mellom nevroner i hippocampus, noe som forbedrer kommunikasjonen mellom hjerneceller i området.

2. «Saltrening» kan hjelpe med minner og følelser
I en liten studie måtte deltakerne, 28 unge og sunne studenter, delta i saltrening med høy puls.  Treningsgruppen hadde en betydelig økning i hukommelsesprestasjoner og positive følelser, sammenlignet med en kontrollgruppe som ikke trente.

3. Sykling forbedrer hjernens funksjon
I en annen studie fant man at blodstrømmen til hjernen økte hos personer som trener spinning. Den økte blodstrømmen var knyttet til mekanismer som var ansvarlige for cellevekst og bedring i hjernens funksjon.

– Gitt at trening også kan redusere risikoen forbundet med vanlige livsstilsykdommer som påvirker hjernen, for eksempel høyt blodsukker og høyt blodtrykk, er det videre motivasjon å prøve å integrere trening som en del av en sunn livsstil, sier en av studiens forsker Joe Northey , fil.dr. ved University of Canberra forskningsinstitutt for idrett og trening.

4. Pustebasert yoga styrker konsentrasjonen
I en studie fra 2018 ble effekten av både bevegelse og pustebasert yoga undersøkt for å se hvordan konsentrasjonsevne og stressnivå ble påvirket av studenter. Forskerne fant at deltakere som engasjerte seg i begge former for yoga, viste en reduksjon i opplevd stress (sammenlignet med før de begynte). De som bare viet seg til pustebasert yoga viste imidlertid betydelige forbedringer i hvor lenge de kunne konsentrere seg.

5. Trening hjelper din aldrende hjerne
Styrketrening, aerob trening, yoga – i følge en studie fra 2018, fører alle disse typer trening til en forbedret kognitiv evne hos eldre (gjennomsnittsalderen for deltakerne var 73). Forskerne konkluderte med at det ved å trene minst 52 timer over en seks måneders periode resulterte i fordeler for hjernen, enten deltakeren viet seg til bare en av disse treningstypene eller en kombinasjon av alle tre. I stedet for å fokusere på treningsmetoden, understreket forskerne at det som var viktig var hvor mye de hadde trent i en lengre periode.

Les på Popidol: Hele Internett tar fullstendig av på grunn av dette Friends bildet