Mange mener at hvis du er i godt humør lever du lenger. - Tror det stemmer så unngå å bli bitter.

For mange menn kan tanken på å få prostatakreft være skremmende. Det er den vanligste formen for kreft og det er også den som øker mest. – Det er viktig å merke seg at prostata kreft ikke nødvendigvis er dødsdom: når den blir tatt tidlig (dvs. før den har en sjanse til å spre seg til andre deler av kroppen), er 5-års overlevelses-raten ekstremt høy; 98 prosent.

Prostatakreft er kreft som oppstår i blærehalskjertelen eller prostata, som sitter like under urinblæren hos menn. Sykdommen rammer primært eldre menn og har økt i takt med antallet eldre i befolkningen. Antallet er doblet på ti år fra 23.704 ved utgangen av 2006 til 47.088 per 31.12.2016.

Prostatakreft stod for nærmere 1 av 3 nye krefttilfeller blant menn i 2016. Omlag 1 av 7 menn vil få påvist prostatakreft ved 75 års alder.

Det er ting du kan gjøre for å redusere risikoen betydelig. Selv om dette er gode råd som spesielt er rettet mot menn er det lurt av kvinner også å sette seg inn i de og vite at de aller fleste rådene bedrer helsen generelt hos begge kjønn.

Les: 8 matvarer som gir deg mer energi

1) Spis mindre kjøtt og meieriprodukter
Studier har vist at menn som spiser matvarer med høyt fettinnhold, som hel melk og rødt kjøtt, har økt sannsynlig å utvikle prostatakreft. Det er viktig å merke seg at disse studiene ikke viser at fet mat faktisk forårsaker prostatakreft; heller, de viser at det er en sammenheng mellom prostata kreft og ting som ost eller bacon. Ikke desto mindre, onkolog Dr. David Wise fra Perlmutter Cancer Center ved NYU Langone anbefaler pasienter å heller være forsiktighet og få mesteparten av sitt fett fra avokado og nøtter istendefor animalske produkter.

2) Spis brokkoli.
Når det gjelder kreftbekjempende matvarer, sier Wise, «cruciferous grønnsaker ser virkelig ut til å fortsette å puste ut» som den mest effektive. Disse typer grønnsaker inkluderer brokkoli og blomkål, som inneholder en naturlig kjemikalie som kan forhindre kreft i å vokse. Ifølge Wise er dette kjemikaliet skadelig for kreftceller, men perfekt for andre celler i kroppen vår. Han sier at bevis for å spise cruciferous grønnsaker er den sterkeste når det gjelder prostata kreft-kjemper mat.

# cruciferous grønnsaker er blant annet: brokkoli, blomkål, hodekål, grønnkål og rosenkål.

3) Ikke røyk.
«Røyking er ikke bare knyttet til lungekreft. Det er også knyttet til prostatakreft. Spesielt er røyking knyttet til de mest aggressive formene for prostatakreft som er mer sannsynlig å spre seg. Ved en gjennomgang av 24 studier som ser på prostatakreftrisiko og røyking som ble utgitt i 2010, og viste at menn som røkte mye hadde en 24-30 prosent høyere risiko for å dø av prostatakreft enn ikke-røykere, på grunn av de mer aggressive svulstene som er forbundet med røyking . Så gjør deg selv en tjeneste og slutt i dag.

4) Unngå å ta vitamin E kosttilskudd.
Vi tenker vanligvis på vitaminer som bra, men en studie fra 2014 publisert i Journal of the National Cancer Institute fant at det å ta for mye vitamin E kan øke risikoen for aggressiv prostatakreft. Så lenge du får 15 mg E-vitamin en dag fra kostholdet ditt, trenger du ikke ta noen ekstra kosttilskudd.  Supplere «utover det vi har i vårt vanlige kosthold er en dårlig ide».

5) Onaner regelmessig.

Dette burde ikke være spesielt vanskelig å gjøre noe mer, du kan hvis du blir trett i høyrehånde også ha «vanlig sex» selvsagt, poenget er utløsning. En australsk studie har funnet ut regelmessig utløsning kan bidra til å forhindre prostatakreft. Studien av 2 338 menn viste at menn som onanerte fem eller flere ganger i uken, var 34 prosent mindre tilbøyelige til å utvikle prostatakreft i 70-årsalderen enn de som onanerte sjeldnere.

«Seminal væske inneholder stoffer som er kreftfremkallende,» Graham Giles, Ph.D., lederen studie forfatter, fortalte Menneskes helse. «Utløsning kan bidra til å skylle dem ut.»

6) Ha trygg sex.
Vi fortsetter med sex, når du har det og ikke har det med din faste partner som du er 100% sikker ikke er utro bruk kondom. – Det kan redusere sjansene for å utvikle prostatakreft. Seksuelt overførte infeksjoner som cytomegalovirus og trichomoniasis har vært knyttet til prostatakreft. Den første er en type herpes som finnes i kreftformet prostatavev. Trichomoniasis, derimot, er et behandlingsvirus som kan ha langsiktige effekter. En studie publisert i Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention fant at menn som noen gang var infisert med trichomoniasis hadde en 40 prosent større sjanse for å utvikle prostatakreft.

7) Gå ned i vekt
American Cancer Society skriver at «Generelt vet vi at overvekt er linket til økt risiko for kreft, og det inkluderer aggressive former for prostatakreft»  . Det er ikke klart hvorfor overflødig fett er knyttet til kreft, men forskere mener det kan skyldes at nivået av visse hormoner, for eksempel insulin, østrogen og androgen, blir redusert når folk har en sunn vekt. Helseinstituttets kroppsmasseindeks kalkulator kan avgjøre om du regnes som overvektig eller overvektig. – BMI bør være et godt stykke under 30.

Her finner du en kalkulator som virker

8) Tren regelmessig
Forskning viser at det å være aktiv kan forhindre prostata kreft. Faktisk, er trening og opprettholde en sunn vekt er de to enkleste måtene å redusere prostatakreftrisikoen.

Det trenger ikke være kjedelig å trene, poenget er å få igang hjertet og svette litt. Å gå fort er et godt alternativ for deg som ikke ønsker å tilbringe tiden på et helsestudio eller utøve en sport.

Hvor mye skal du trene?

«Omtrent to og en halv time med moderat trening eller om en time og femten minutter i uken med veldig intens trening vil være minimum,» anbefaler Wise.