Nå som sommeren er over og høsten setter inn blir det ofte lange dager på arbeid eller skolebenken. – Det kan være vanskelig å holde seg våken og man tyr til en kaffekopp eller raske karbohydrater i form av noen usunne bakevarer eller sjokolade.

Dropp det, og benytt en av disse matvarene. «Powerfood»

8 overraskende matvarer som vil øke din energi

Små endringer i det du spiser, kan gjøre stor forskjell, siden en rekke velbalanserte matvarer kan stabilisere blodsukkeret og jernnivået for å forhindre et midtlagerslag.

«Å spise en kombinasjon av protein, fett og sunne naturlige karbohydrater bidrar til å opprettholde energi via vitaminer og mineraler,» sier Valerie Goldstein, M.S., R.D., næringsdirektør ved Center for Balanced Health.

 

Goldstein: «Det er viktig å gi deg selv godt brennstoff som kroppen din kan bruke hele dagen.»

Her er de åtte overraskende matene som vil holde deg i gang.

Tang

Tang er fullstappet av energiproducerende mineraler og jod.

Tang er noe av det sunneste du kan spise. Mange har oppdaget i hvilke sammenhenger tang kan brukes og flere kommer, – Garantert

«Jod bidrar til å skape energi gjennom sine biokjemiske reaksjoner og dens rolle med skjoldbruskhormonene,» sier Goldstein.

Gourmetrestaurantene elsker den spennende «umami»-smaken og henter hjem Michelin-stjerner ved å benytte tang i ulike former, det kan være tørket, i salater, malt til mel. Goldstein anbefaler å ha med tørket tang og spise litt når man kjenner litt sult.

Mandler

Mandler og ulike nøtter er godt kjent som en kilde til «riktig» energi.  Mandler inneholder vitamin B7, kjent som biotin, som «hjelper kroppen din til å konvertere mat til energi,»

Biotin hjelper til med fordøyelsen av karbohydrater, fett og protein

Grip en håndfull mandler om ettermiddagen og opplev at ditt energinivå løftes.

Mandler

Magerbiff

Magerbiff er en viktig kilde til jern. «Kroppen bruker jern for å holde på oksygen i blodet og transportere det til vevet ditt.  Jern er en viktig bestanddel for å skape energi»

En biff inneholder omtrent 12 prosent av ditt daglige behov.

Magerbiff

 

Havregryn

Det er nesten ingenting som er enklere og bedre enn havregryn, du kan lage en bolle og helle over melk eller enda bedre yoghurt eller lage grøt på under 5 minutter. Det er et naturlig karbohydrat som inneholder tre energitilførende stoffer: kalsium, fiber og protein. – En stor fordel med havregryn er at det gjør at du ikke blir sulten på lang tid etter du har spist.

Havregryn

Blåskjell

Stappfull av det energiproducerende vitaminet, B12. Bare 100 gram blåskjell gir mer enn 100 prosent av ditt daglige behov. Fordi B12 spiller en nøkkelrolle i kroppens nervesystem og metabolske prosess, er B12 en viktig del av et regelmessig balansert kosthold.

«B12 er nødvendig for energi metabolisme som kroppen kan ikke skape på egenhånd. Det vitaminet er viktig for å omgjøre maten vi spiser i energi.»

Egg

Egg er et oppkomme av næringsstoffer og man trenger ikke lang kokkeutdannelse for å koke et egg, selvom det er viktig at det ikke kokes for lenge. (mange gjør den feilen)

Egg gir grunnleggende næringsstifter som protein, jod, vitaminer B6 og B12. Egg om morgenen har samme effekt som en kopp kaffe, du får i tillegg en fin måte å bygge energi og få i deg proteiner. For min del vil både egg og kaffe være med på å lage en perfekt morgen.

(Leter du etter deilige måter å bruke din favoritt proteinfylte mat på? Sjekk ut Metashred-dietten fra Menns helse.)

Kylling

Kylling er et tveegget sverd på grunn av hvordan det produseres. – Etter kraftige reaksjoner fra forbrukere og presse de siste årene virker seg som om det har i det minste blitt innført noen tiltak som gjør at vi ikke blir sittende og spise «gift».

Så når vi sier kylling, er det med forholdt om at produksjonen har foregått på en god og bærekraftig måte.

Kylling er riktig på CoQ10, et koenzym som trengs for å hjelpe til med å legge til rette for 95 prosent av kroppens energi. Det er også nødvendig for sunne organer, og er mest avgjørende for de organer med høyeste energibehov, inkludert hjerte, lever og nyre. – Det er ikke uten grunn av treningsfantaster har kylling som en viktig del av sitt inntak av energi.

«CoQ10 spiller en viktig rolle i prosessen med mobil energiutvikling,» 

Du trenger hver eneste dag ca 30 milligram med CoQ10, 100 gram kylling har ca 1,4 milligram

 

Spinat

Eneste du trenger å gjøre annerledes en skippern er å spise spinaten rå og helst organisk. Det er mange som overser kroppens behov for magnesium, spinat er stappfull. Man finner ved målinger en sterk sammenheng mellom nivået av magnesium i kroppen og energinivå.