Alle som sier det er lett å gå ned i vekt vet ikke hva de snakker om, det dreier seg om å endre vaner som  bragte deg der du er. – Vi har tenkt å hjelpe med noen helt enkle ting som ikke er vanskelig, men som kan bringe deg et stykke på vei. 

Har du tenkt at maten du spiser faktisk påvirker deg på forskjellige måter?  Visse typer mat tilfredsstiller sulten bedre enn andre. Noen matvarer påvirker hormonene sterkt. Andre matvarer påvirker faktisk hvor mange kalorier du forbrenner!

Alt dette er gode nyheter for deg som ønsker å gå ned i vekt.

Les: Fra nyttår kan du kjøpe Viagra uten resept

1. Kaffe
Kaffe er full av antioksidanter som er bra for fettforbrenning. Ulike studier viser at kaffedrikkere veier mindre enn andre.
– Koffein stimulerer fettforbrenningen ved å øke leverens energiforbruk og frigjøre fett fra fettcellene, slik at du forbrenner mer fett.
I tillegg inneholder kaffe klorogensyre, som senker blodsukkernivået og reduserer insulinutskillelsen etter å ha spist

2. Nøtter
Nøtter inneholder godt enumettet fett som øker energiforbruket. I tillegg er de spekket med proteiner, vitaminer, antioksidanter og fiber.

– Det fine er også at mellom 10 og 15 prosent av fettet i nøtter ikke blir absorbert i det hele tatt av kroppen, men havner på toalettet, noe som letter vekttap. Nøtter er enestående når du vil ha noe raskt å spise, og det er lett å ta med. I tillegg metter de veldig bra

3. Ost
Det er på tide å støve ostens dårlige rykte. Tidligere ble det sagt at ost inneholder for mye kalorier og fett. Men ny forskning viser nå at ost er ren helsekost – som også hjelper deg å forbrenne kalorier.

«Ja, ostespisere har lengre levetid og lavere kroppsvekt. Så det handler om harde oster, ikke myk ost og camembert. Hard ost inneholder høye nivåer av protein og kalsium, begge viktige for kroppsvekten. Videre metter ost godt og gir mye smak, spesielt lagret ost, noe som betyr at du ikke spiser så mye av den. Et godt kveldsmat eller mellommåltid er et par ostepinner. Mye bedre enn smørbrød, for osten gir ingen blodsukkerøkning og litt insulinøkning»

Les på Sporten: 10 usynlige Manchester United spillere som ble geniale etterpå

4. Egg
Egg er billige, inneholder mange gode ting som nyttig fett, protein, mineraler og vitaminer – og får kalorier.

I tillegg holder egg deg lenge. Flere studier har vist at de som bytter brød til egg til frokost, blir mett lenger – og mister mer vekt.

«Det fine med egg er at kroppen er fornøyd med ganske mye. Ett eller to kokte egg vil gjøre deg mett og øker ikke blodsukkeret. Det er en veldig god matbit»

5. Frø
Frø er fylt med næringsstoffer som omega 3-fett, fibre og mineraler. Og akkurat som med nøtter, blir ikke alt fett absorbert av kroppen, men mye av det kommer inn på toalettet.

«Frø er bra for å heve volumet i maten. Prøv for eksempel å ha knasende gresskarfrø i salaten. De inneholder mye sink og magnesium samt gode fettstoffer som øker forbrenningen. I tillegg gjør frøene salaten mer mettende».

6. Te
Grønn te inneholder antioksidanten EGCG som ifølge nye studier øker fettforbrenningen i noen timer etter et måltid. Andre studier har vist at grønn te kan hjelpe overvektige mennesker med å forbrenne fett, spesielt rundt magen.

«Jeg kombinerer te og kaffe selv. Jeg drikker kaffe om morgenen og går så over til te på dagtid, så jeg får effekten av begge drikkene»

– Svart te inneholder også EGCG, men i mindre mengder.

7. Vann
Mange vet allerede at et glass vann før du spiser får deg til å spise mindre. Men alle vet kanskje ikke at rent vann også øker energiforbruket!

I tillegg går blodsukkerøkningen saktere.

«Dette er fordi det «koster» energi for kroppen å konvertere vannet. Med andre ord forbruker kroppen kalorier under denne prosessen»

8. Kalde poteter
Kalde poteter, kald ris og kald havre har alle egenskapen til å omdanne den tilgjengelige stivelsen til matvarer til fiber.

Resistent stivelse er en stivelse som ikke brytes ned før den når tykktarmen.

«Dette betyr at mengden kalorier reduseres og at det bidrar til vekst av sunne bakterier i tarmen, som også er god for vekt»

9. Syrede grønnsaker
Fermenterte eller forsurede grønnsaker har blitt ekstremt varme de siste årene. Og med rette.

«Probiotika, som finnes i forsurede grønnsaker, bidrar til god tarmflora, som igjen hjelper deg å holde vekten, er det dokumentert. Spis sure grønnsaker som en side rett, helst hver dag»

10. Eddik
Eddik kan hjelpe deg å gå ned i vekt, ifølge en japansk studie gjort av overvektige mennesker som drakk en eddikbasert drink hver dag.

Etter 12 uker fant forskerne en lavere BMI og redusert bukfett hos testpersonene, sammenlignet med en referansegruppe som ikke drakk drikken.

«Eddik, som sitron, er syrerik, noe som er insulinhemmende og dermed bra for vekt. Bruker du eddik daglig, får du effekten»

11. Grapefrukt
Flere studier viser at folk som spiser grapefrukt daglig mister mer vekt og lettere vekt enn de som ikke spiser grapefrukt. Dette er delvis fordi grapefrukt inneholder mye fiber som metter godt.

«I tillegg er grapefrukt bitter, og bitter snak hemmer appetitten. En halv grapefrukt til frokost gjør at du spiser mindre. Grapefrukt øker også forbrenningen. Men du må spise det som det er, så ikke noe sukker»