De fleste vet at protein er et viktig makronæringsstoff som holder oss sunne og bygger muskler. – Men det er ikke nødvendig ifølge en ny studie å «bøtte» på og spise mer enn det som er anbefalt mengde. En diett med høyt innhold av protein er best for slankere som vil opprettholde muskler eller de som ønsker å øke massen. 

Det er ingen som benekter at protein er viktig for å opprettholde muskelmasse, beinfunksjon og generell helse. Men trenger trenger virkelig de fleste av oss å spise et proteinrikt kosthold?

Les: Vi har aldri spist mindre sukker enn nå

Det er spørsmålet forskere fra Perdue University prøvde å avgjøre i en ny studie publisert i tidsskriftet Advances in Nutrition. Teamet analyserte 18 ulike studier og så på om overskridelse av den anbefalte daglige mengden (RDA) protein påvirket en persons kroppsmasse sammenlignet med de som spiste den foreslåtte mengden.

Det anbefales generelt at alle voksne spiser omtrent 0,8 gram protein per kilo kroppsvekt, noe som betyr at en fyr på 81 kilo vil trenge omtrent 65 gram protein hver dag.

Teamet fant ut at forbruk av protein i overkant av RDA ikke påvirket sammensetningen hos personer som ikke hadde slanking eller spesifikt vekttrening for å bulke opp muskelmassen.

Med andre ord, med mindre du trener hardt, eller har et slankeregime har det ingen effekt å spise mer protein.

Les på Popidol: Det blir en ny sesong av «Exit»

I følge Kacie Vavrek, R.D. ved Ohio State University Wexner Medical Center, forsterker denne studien bare hva diettister allerede praktiserer.

«Diettister forstår at perioder med lite energiinntak krever mer protein for å forhindre tap av muskler, og perioder med høyt stress eller økt fysisk trening også vil kreve et høyere proteininntak for å støtte muskelmasse,» forteller hun til Health Health.

Vavrek forklarer at de fleste stillesittende mennesker har det bra med å holde seg til 0,8 gram protein per kilo vekt. Men folk som prøver å gå ned i vekt, eller de som er veldig fysisk aktive, bør samarbeide med en kostholdsekspert for å finne den mengden som er best for kroppene deres, sier hun. Aktive karer ønsker generelt å sikte mot 1,3-2,0 gram protein per kilo vekt, men den nøyaktige mengden varierer basert på mål, livsstil og helsetilstand, sier hun.

«Det er ingen mål for en diett eller proteininntak for én person,» sier Vavrek.