Medium stekt rib-eye biff på treplate med pepper og salt

Det er nok av advarsler omkring rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt som f.eks pølser, men en gjennomgang av studier viser at det å unngå rødt kjøtt det ikke gir helsemessige fordeler. 

Det er ingen helsemessige grunner til å kutte ned på rødt eller bearbeidet kjøtt, ifølge en ny gjennomgang av bevisene i en rekke studier. Påstandene, som motsier de fleste eksisterende kostholdsråd, kommer fra en gjennomgang av eksisterende studier ledet av de spanske og polske «Cochrane-center», som er del av et globalt samarbeid for å vurdere medisinsk forskning.

Les: God kondisjon reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer og for tidlig død – uansett alder og kjønn

Flommen av råd fra helseeksperter har i flere tiår sagt at vi bør begrense inntaket av rødt kjøtt fordi det er høyt i mettet fett, som er antatt å øke kolesterolnivået og forårsake hjerteinfarkt. I de siste årene har både rødt og bearbeidet kjøtt blitt knyttet til kreft.

I den siste gjennomgangen kom forfatterne imidlertid til en annen konklusjon fordi de vurderte hver for seg de to hovedtyper av forskning. Det beste beviset kommer fra randomiserte studier. I disse blir noen deltakere hjulpet til å endre kostholdet sitt på en viss måte, for eksempel å spise mindre kjøtt, og resten er det ikke. På slutten ble helsen til menneskene i de to gruppene sammenlignet.

Les på Sporten: Voldsomt smell under F2 løp i Russland

Men slike forsøk er kostbare og vanskelige å gjennomføre. I følge et estimat er bare rundt 5 prosent av ernæringsstudiene store, randomiserte studier av god kvalitet. Det er mye vanligere å forske som bare observerer hva folk velger å spise rettet mot. Disse er kjent som observasjonsstudier, og er notorisk åpne for skjevhet og kan gi misvisende resultater.

Bradley Johnston fra Dalhousie University i Halifax, Canada, og hans kolleger gjennomgikk først alle observasjonsstudier for å se på helseeffekten av å spise rødt eller bearbeidet kjøtt. Disse pekte på en «veldig liten» negativ effekt på dødsfall, hjertesykdommer og kreft.

Deretter gjennomgikk de separat de 12 randomiserte forsøkene som er gjort i dette området, og fant ut at det var liten eller ingen helsegevinst for folk som kuttet ned på å spise disse rød kjøtt og bearbeidet. Basert på disse funnene konkluderer forfatterne at folk burde «fortsette å spise sitt nåværende nivå av rødt og bearbeidet kjøtt med mindre de følte seg tilbøyelige til å endre dem selv».

Imidlertid la de til at noen kanskje vil endre kostholdet sitt på grunn av dyrevelferd eller miljømessige årsaker, men det er et helt annet argument.

«Det kan være på tide å slutte å produsere observasjonsforskning på dette området,» skrev Tiffany Doherty fra Indiana Universitys pediatric and Adolescent Comparative Effectivity Research team..

Duane Mellor, en talsperson for British Dietetic Association, sier at folk ikke bør ta rådene som et grønt lys for å spise mer rødt kjøtt. «Det det ikke sier er at vi kan rive opp retningslinjene og begynne å spise dobbelt så mye kjøtt. Men rødt kjøtt tre ganger i uken er ikke noe problem. ”

Tidsskriftreferanse: Annals of Internal Medicine, DOI.