Hvor skadelig er egentlig brus?

Gjennom tiår med dyktig gjennomførte reklamekampanjer og et sterkt vanedannende produkt forbinder veldig mange det å drikke brus med lykke. Baksiden av medaljen er noe vi alle fullstendig klar over, det ikke er sunt å drikke mye brus. Likevel bøtter vi nedpå både den varianten med sukker og den uten.

Hvor skadelig er det egentlig ?

Kunnskapen om at brus er skadelig har nesten alle, men vi er ikke helt sikre på hvor ille det egentlig er og hvor lite som skal til. Det trengs bare en til to brus om dagen for at det skal påvirke din helse negativt. Dette gjelder både vanlig brus og lettbrus. Vi har samlet sammen ulike studier som har med brus å gjøre og presenterer med dette en liste på 20 kanskje overraskende fakta som vil hjelpe det å revurdere ditt forhold til brus.

Det er mange som drikker lettbrus på grunn av ønsket om å gå ned i vekt, det er en dårlig ide, undersøkelser viser at de som drikker mye lettbrus går mer opp i vekt enn de som ikke gjør det, i tillegg får du økt risiko for en rekke helseproblemer.

  • Redusert nyrefunksjonen. I En 11-år lang og omfattende studie ved Harvard Medical School fant forskerne at lett brus er knyttet til økt risiko for redusert nyrefunksjon. 3318 personer ble undersøkt og gruppen som drakk lettbrus hadde doblet risiko.
  • Økt risiko for diabetes. Det har vært en global eksplosjon i Type 2 diabetes og det vesentlige av dette kan tilskrives sukker i flytende form. Mengden med sukker i brus gjør at bukspyttkjertelen jobber på spreng. Diabetes gjør at kroppen ikke klarer å holde tritt med behovet for insulin.  Drikker du en eller to sukkerholdige drikker per dag økes risikoen for type 2 diabetes med 25%.
  • Brusbokser er foret med stoffet BPA, «endokrine disruptor bisfenol A», et middel som har vært knyttet til alt fra hjertesykdom, til fedme og til reproduktive problemer.
  • Dehydrerer. Koffein er vanndrivende, i tillegg fremmer Diuretika produksjon av urin, noe som får deg til å tisse oftere. Når kroppens celler er dehydrert har de problemer med å absorbere næringsstoffer, og det gjør det også vanskeligere for kroppen å eliminere avfall. Hodepine og slapphet er vanlige symptomer på at du er dehydrert.
  • Karamell fargen i brus er knyttet til kreft. Den kunstige brunfargen i Cola er fremstilt gjennom en kjemisk prosess, som ikke er som mange tror basert på karamellisert sukker. Omformning av sukker skjer ved tilførsel av ammoniakk og sulfider under høyt trykk og temperatur. De kjemiske reaksjonene som oppstår danner ikke vare karamell fargen, men det dannes også 2-metylimidazol (2-MI) og 4-metylimidazol (4-MI). Disse stoffene er klassifisert som kreftfremkallende, det ble først oppdaget i studier på mus og rotter. Forsøksdyrene utviklet en rekke ulike kreftformer i lunge, lever, skjoldbrusken og i en del tilfeller leukemi.
  • Karamell fargen i brus er også knyttet til vaskulære problemer. Dr. Nehal N. Mehta, direktør for inflammatorisk Risk Cardiology ved University of Pennsylvania har nylig presentert en undersøkelse som viser en sammenheng mellom vaskulære problemer og karamell-holdige produkter.

 

  1. Store mengder kalorier. Vi har alle hørt om sukkernivået brus, men hvor mye sukker er det egentlig i en halvliter. Svaret er 17 teskjeer eller 240 kalorier. En voksen person i våken tilstand bruker ca en time på å forbrenne tilsvarende mengde med kalorier. Når vi i tillegg vet at dette er tomme kalorier uten ernæringsmessig verdi blir det enda verre.

 

  1. Koffein hindrer opptaket av magnesium. Ifølge Carolyn Dean, M.D., er n.d. Magnesium avgjørende for mer enn 325 enzymreaksjoner i kroppen. Magnesium spiller også en rolle i kroppens avgiftningsprosesser og derfor er viktig for å minimere skader fra miljømessige kjemikalier, tungmetaller og andre giftstoffer.

 

  1. Økt risiko for feite barn. Denne statistikken er skremmende, for hver eneste daglige brus eller andre sukkerholdige som et barn drikker øker sannsynligheten for overvekt med ca 60%.
  2. Øker sjanse for hjertesykdom hos menn. Hver daglige brus øker risikoen for hjertesykdom med 20%.
  3. Syre sliter bort tannemaljen. Laboratorietesting på brus viser at mengden av syre er nok til å slite bort tannemalje. pH nivået i brus kan være så lav som 2,5. Som en referanse; batterisyre har en pH-verdi på 1, har vann en pH på 7. Også sukkeret i brus tærer på tennene og tannkjøttet.
  4. Kunstige søtningsmidler er heller ikke bra. Mens mange mennesker velger kunstig sukker for å oppnå lavere kaloriinntak, er ikke det heldig for din helse. Kunstig sukker er knyttet til en rekke sykdommer og plager, inkludert kreft.
  5. Reduserer kroppens mineral nivåer. Brus som inneholder fosforsyre fjerner mye kalsium fra skjelettet. Etter å ha studert flere tusen menn og kvinner, har forskere ved Tufts Universitet, funnet ut at kvinner som drakk tre eller flere brus (de benyttet cola i testen) om dagen, hadde nesten 4% lavere bentetthet i hoftene. Forskerne kontrollerte sine funn opp imot inntak av kalsium og vitamin D.

 

  1. Endrer stoffskiftet. Hans-Peter Kubis, direktør for «Helse Mosjon og Rehabiliterings gruppe» ved Bangor Universitet i England, har funnet ut at å drikke brus på regelmessig kan endre stoffskiftet i kroppen. Deltakerne drakk 140 gram sukker hver dag i fire uker. Resultat: stoffskiftet endret etter bare fire uker. Redusert stoffskifte gjør det vanskeligere å brenne fett og gå ned i vekt.

 

  1. Økt risiko for hjertesykdom og metabolsk syndrom. Ifølge Ravi Dhingra, M.D., hovedforfatter av studien og professor i medisin ved Harvard Medical School sier: «Hvis man drikker en eller flere brus om dagen, øker risikoen for å utvikle metabolske risikofaktorer for hjertesykdom.» The Framingham studien inkluderte nesten 9000 personer, over en fire års periode. Forskerne fant at personer som drikker en eller flere brus om dagen hadde 48 prosent økt risiko for metabolsk syndrom sammenlignet med de som drakk mindre.

 

  1. Lett brus hjelper deg ikke ned i vekt. En studie Universitet i Texas «Health Science Center» viser at jo flere lett brus en person drakk, desto større risiko for å bli overvektig. De som drikker to eller flere bokser om dagen øker magemålet 500% raskere enn de som ikke drikker lettbrus.

 

  1. Lett brus inneholder mugg-hemmere. De går under navnene natriumbenzoat eller kalium benzoat, og de er brukt i nesten all lett brus. «Disse kjemikaliene har evnen til å forårsake alvorlig skade på DNA i mitokondriene til det punktet at de blir helt inaktive» Peter Piper, professor i molekylær biologi og bioteknologi ved Universitetet i Sheffield i Storbritannia. Konserveringsmidler har også vært knyttet til elveblest, astma og andre allergiske tilstander, ifølge «Center for Science i Public Interest».

NB: Enkelte selskaper har faset ut natriumbenzoat. Diet Coke og Diet Pepsi har erstattet det med et annet konserveringsmiddel, kalium benzoat. Både natrium og kalium benzoat ble klassifisert av «Food Commission» i Storbritannia som mildt irriterende på hud, øyne og slimhinner.

 

  1. Brusflasker som inneholder askorbinsyre og kaliumbenzoat kan danne benzen, et kjent karsinogen. Benzen kan dannes i drikker og matvarer som inneholder både askorbinsyre og kalium benzoat. Ifølge FDA, når benzoat utsettes for lys og varme i nærvær av vitamin C, kan den omdannes til benzen. Ifølge American Cancer Society, er benzen kreftfremkallende.

 

  1. Fett i leveren. Det er en tydelig sammenheng mellom å daglig brusdrikking og store mengder med fett i leveren (NAFLD). En studie gjennomført av 2634 personer ved hjelp av en CT scan viste vesentlig høyere Daglig brus og andre sukkerholdige drikker er knyttet til alkoholfrie fatty leversykdom (NAFLD). De 2.634 personer i studien gjennomført en CT scan for å måle mengden av fett i leveren. De så en høyere prevalens av NAFLD blant folk som rapporterte å drikke mer enn en sukkerholdig drikke per dag sammenlignet med folk som sa de drakk ingen sukkerholdige drikker.
Tags: