I århundrer gikk folk som bodde i Middelhavsregionen etter lange, rolige måltider, ofte til markedsplassen, for å se naboene og prate. Turgåing er en så integrert del av denne livsstilen at den blir sitert som grunnlaget for et sunt middelhavskosthold.

Studier har vist at middelhavsdietten kan redusere risikoen for diabetes, høyt kolesterol, hjertesykdom, hjerneslag og visse kreftformer – samtidig som det styrker bein, forbedrer hjernens helse, forebygger demens og depresjon, og hjelper til med sunt vekttap.

Les: En av verdens største fotballspillere Andrés Iniesta åpner opp om depresjon
Turen trenger ikke ta lang tid. Bare to til fem minutter etter et måltid er nok, viser en studie fra 2022 i tidsskriftet Sports Medicine.

Å stå opp etter et måltid kan også hjelpe, men ikke så mye som å sette den ene foten foran den andre, sa studiemedforfatter Aidan Buffey, en doktorgradsstudent ved avdelingen for kroppsøving og idrettsvitenskap ved University of Limerick i Irland. .

«En og annen pause i løpet av dagen og å stå opp etter måltider senket glukosenivået med gjennomsnittlig 9,51 % sammenlignet med langvarig sittestilling. Imidlertid resulterte en moderat daglig spasertur i en større reduksjon av glukose med gjennomsnittlig 17,01 % sammenlignet med langvarig sittestilling.

«Dette antyder at å bryte lange sitteperioder inn og ut av å stå og gå i løpet av dagen er gunstig for blodsukkernivået,» la Buffey til.


En metaanalyse publisert i februar viste effekten av å sitte, stå og gå på insulin- og blodsukkernivået. Personer i studien ble bedt om å stå opp eller gå i to til fem minutter omtrent hver halvtime gjennom dagen.

Når det gjelder blodsukker, var det bedre å stå enn å gå rett til skrivebordet eller sofaen for å sette seg ned, men det hjalp ikke å senke insulinnivået i blodet. Men hvis folk tok en kort spasertur etter å ha spist, steg og falt blodsukkernivået mer gradvis, og insulinnivået var mer stabilt enn stående eller sittende.

Eksperter sier at det er bra for kroppen å forhindre en økning i blodsukkernivået, siden store topper og raske fall kan øke risikoen for diabetes og hjertesykdom. Studier har vist at blodsukkernivået vil stige 60 til 90 minutter etter å ha spist, så det er best å ta en liten tur rett etter at du har fullført måltidet. Hvordan hjelper trafikk? Muskler trenger glukose for å fungere, så trening hjelper til med å fjerne sukker fra blodet.


«Folk som er fysisk aktive i omtrent 150 minutter i uken har 33 % lavere risiko for å dø uansett årsak enn de som er fysisk inaktive ,» bemerker US Centers for Disease Control and Prevention.

Vi oppfordrer deg til å bruke minst 20 minutter hver dag på moderat intens fysisk aktivitet og gjøre øvelser for å styrke musklene våre to ganger i uken.

Les på F7: FIFA åpner en debatt: Hvem ville vinne et 100 meter løp mellom disse ni stjernene i sin beste alder?